Wat te doen bij autoschade? Hoe moet het verder...

Autoschade is en blijft een vervelende zaak en veelal gebeurt het onverwacht, zoals bij een ongeval. Soms raken hierbij echter mensen (licht)gewond en is het belangrijk dat u in zo'n situatie snel handelt. In andere gevallen is het snel handelen minder belangrijk zoals bij parkeerschade. Normaal gezien gaat u de schade melden aan uw verzekeraar of makelaar en deze gaan ons, via hun eigen systeem, op de hoogte brengen dat we de herstelling mogen uitvoeren. U geeft dan natuurlijk zelf aan dat u de wagen bij Vrints carrosserie hersteld wil zien.

Om het u wat makkelijker te maken, hebben we hieronder de nodige vragen en informatie samengebracht die ons het vaakst worden gesteld. Zo weet u wat te doen indien u autoschade heeft opgelopen als gevolg van een ongeluk, parkeerschade of inbraak.
Hebt u nog vragen?

Hebt u niet de nodige informatie gevonden of zit u nog met vragen? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

We hebben getracht de meest gestelde vragen op deze pagina te bundelen, maar we weten dat er altijd wel vragen bij zijn die we hier niet hebben vermeld.


CONTACTEER ONS HIER
Bij wie en hoe snel meld ik mijn autoschade?
Bij autoschade dient u dit altijd zo spoedig mogelijk binnen 1 dag te melden bij uw verzekeraar, tussenpersoon of leasemaatschappij. Heeft u schade gereden in het weekend, dan hoeft u deze niet binnen de 24 uur te melden en kan u dit ook nog op maandag. Voor melding van de autoschade is het van belang dat u het Europees schadeformulier heeft ingevuld en dat dit ondertekend is door de betrokken partijen.  

Wanneer mijn voertuig door een ongeval niet meer rijdbaar is, wie helpt mij dan?
Wanneer de auto, als gevolg van een ongeval, niet meer kan rijden neem je best eerst contact op met je verzekering zodat je zo beroep kan doen op hun depannagedienst. Zit de depannagedienst niet mee in je polis, dan kan je ook altijd contact opnemen met volgende handige referenties:

Depannage Van Meel: 03 677 03 10
Depannage Meeusen: 03 337 61 70
Depannage Sanders: 03 666 64 65  

Hoe moet ik mijn schade verhalen als ik BA verzekerd ben?
U moet altijd het Europees schadeformulier volledig invullen. Wijs de tegenpartij erop dat hij/zij het door beiden ondertekend formulier zo snel mogelijk aan zijn eigen verzekeraar moet bezorgen. Laat het schadebedrag door een erkend autoschadeherstelbedrijf (bij voorkeur Vrints carrosserie) begroten. De verzekeraar zal, afhankelijk van het schadebedrag, een expert naar de auto laten kijken.  

Moet ik een vrijstellingsbedrag voorschieten?
Als er een eigen risico op uw verzekering van toepassing is, moet je deze na herstel van je auto voldoen bij de vestiging. U kunt het bedrag bij ons contant of via overschrijving betalen. Bij een eventueel verhaalbare schade kan u op een later tijdstip dit bedrag terugkrijgen van uw verzekeraar of tussenpersoon.  

Wat doet het Waarborgfonds?
Het Waarborgfonds keert geld uit aan gedupeerden die het slachtoffer geworden zijn van een schade veroorzaakt door een onbekend gebleven motorvoertuig. U dient altijd aangifte te doen bij de politie. Indien een geparkeerde wagen beschadigd is en de dader is niet bekend, dan kan u dus gebruik maken van het Waarborgfonds. U moet wel bewijs leveren van vluchtmisdrijf.  

Heb ik recht op vervangend vervoer?
Als u de autoschade bij ons laat repareren, hebt u in principe recht op vervangend vervoer.  

Mijn schade is niet verhaalbaar. Kan ik toch vervangend vervoer krijgen?
Ja, wanneer u de autoschade conform het bestek laat repareren bij ons.  

Wat is uitdeuken zonder spuiten?
Uitdeuken zonder spuiten is een moderne kostenbesparende reparatiemethode. Deuken kunnen uit de auto worden gehaald zonder dat dit deel opnieuw gespoten dient te worden. Deze reparatie is financieel voordeliger en tevens beter voor het milieu.  

Wanneer kan uitdeuken zonder spuiten worden toegepast?
Bijna alle deuken die niet groter zijn dan een euro muntstuk, kunnen via deze methode onzichtbaar uitgedrukt worden. Het betreft deuken veroorzaakt door winkelwagentjes, openslaan van portieren, parkeerdeukjes, maar ook deuken veroorzaakt door hagelstenen. Informeer eerst bij ons over deze reparatiemethode.  

Wat houdt economisch 'total loss' in?
Economisch of financieel 'total loss' betekent dat de herstelkosten en wrakwaarde bij elkaar opgeteld hoger zijn dan de dagwaarde van de auto. Kortom, het is financieel niet meer de moeite waard om de auto te laten repareren. U krijgt dan van de verzekering de dagwaarde uitgekeerd. De dagwaarde is het gemiddelde tussen de in- en verkoopprijs, vastgesteld door de verzekeringsexpert in samenspraak met de verzekerde. De wrakwaarde is de waarde van het voertuig in de niet-herstelde toestand.  

Wat houdt technisch 'total loss' in?
Technisch 'total loss' houdt in dat het technisch niet meer verantwoord is om de auto te herstellen. Kortom, uw wagen is niet meer geschikt te maken voor een verantwoorde verkeersdeelname.  

Kan ik een telefonische afspraak maken voor reparatie van mijn voertuig?
Ja, dat kan zeker. Als de schade groot is, stellen wij het op prijs om de wagen eerst te laten bekijken zodat de eventuele onderdelen op voorhand besteld kunnen worden. Hierbij wordt de schade beoordeeld en een schatting gemaakt van de kosten. In overleg wordt vervolgens een afspraak gemaakt voor de reparatie. Op deze manier kunnen wij ervoor zorgen dat alle onderdelen in de tussentijd worden besteld zodat de auto op de geplande afleveringsdatum gereed staat.  

Wat neem je mee als je met autoschade langskomt of bij schadebeoordeling?
U dient volgende zaken mee te nemen: Inschrijvingsbewijs en de groene kaart. Het is essentieel dat u deze zaken meeneemt, anders kan de auto niet hersteld worden.  

Kan ik mijn voertuig vrijblijvend langsbrengen om de schade te laten beoordelen?
Ja, u kan elke werkdag zonder afspraak bij ons langskomen om de schade te laten beoordelen. U krijgt dan een vrijblijvende indicatie van de schade en vervolgens kan u beslissen of u de schade wenst te laten maken door ons.